måndag 12 juli 2010

stulen identitet fast jag hittade en ny, som 179 cm lång

jisses amalia. i lördags var det kul. det var så kul att min plånbok blev snodd på kuppen. fast det var okej, jag hade bara bankkort och en halv tunnelbaneremsa i den. vad värre var, så snodde den mystiska personen även mitt pass (!) samt ett cigarettpaket (!!!). mobilen tyckte tjuven inte var nåt att ha antar jag. Jolle fick bjuda på cigg resten av natten, jag skakade av mej incidenten och vi satte oss och kedjerökte vid vattnet utanför Debaser Slussen tills solen åter lyste varm och söndagsmorgonen var ett faktum. jag och Jolle svischade fram över Söders öde gator, jag på en skranglig hederlig cykel jag lånat av Nils och Jolle på en tipptopp superhipp fixed-bike, i en fågelkvittrig julimorgons-yra. härligt!

idag har dock verkligheten gjort sig påmind, och jag har haft en typisk såndär ultratråk-byråkratisk-bös-myndighets-dag - där jag bland annat styrt nytt bankkort samt beställt id-kort. på Skatteverket fick Nils skriva på papper och gå i god för att jag är jag. sen fick jag mäta mig, och det påstods att jag var 181 cm lång varpå jag skrek rätt ut att "vaaaaa, jag är ju en å sjuttiåtta?!". Skatteverksgubben, som var en skönt rastafari-typ i 40-årsåldern, petade lite på måttstocken och sa att "okej, jag kan sträcka mej till 179 centimeter då, men that's it".

sen var det fotograferingstajm och han räckte först över en spegel, som jag tackade nej till. då började han skratta så mycket att jag också började skratta och sen skrattade vi konstant och bilderna blev värre och värre och han skrattade och sa att "haha, den här fungerar inte heller, såndär bild kan du bara inte ha! hahahaha" om varenda bild och sen till slut gick några sura Skatteverkskollegor förbi och då tror jag min gubbe kände sej tvungen att skärpa sej för sen sa han att "ah, det funkar väl" i seriös ton fast sen brast han ut i bubblande skratt direkt och så skrattade vi lite till. han vinkade adjö med vita tänder och orden "hej då glada tjej!"

så borde dom vara, allihopa. varenda myndighetsanställd skulle tjäna på att gå i skola i bemötande hos min Skatteverksgubbe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar