tisdag 4 maj 2010

klurig utmaning!

idag är jag sjuk. dunkande tinningar och stigande feber. Grungemannen har smittat ned mej med pesten. ack, ack, ack.
sysselsätter mej med att röja lite plugg ur vägen, och stötte då på en intressant uppgift i Konstanalys-kursen som jag nu tänkte delge eder. den går ut på att försöka hitta en "gam" i da Vinci's målning som syns här under. Da Vinci har uttryckt att han hade ett minne från sin barndom, där en gam kom flygande till hans vagga och stack sina stjärtfjädrar i hans mun. Freud, med kollegor, anser att det finns en symbol för gamen i denna målning (och att gamen i sig symboliserar moderskap). huruvida detta stämmer eller är en ren slump är förstås högst godtyckligt. men vad säger ni? ser ni gamen?
eftersom man kan stirra sej blind på bilden i all oändlighet, kan man snabbt stilla nyfikenheten genom att se "svaret" här .

2 kommentarer:

  1. Njaej, jag vet inte. Tycker det där känns lite långsökt. Folk vill gärna läsa in lite av varje i Da Vincis arbete. För det mesta kan man också hitta vad som helst om man rationaliserar det tillräckligt mycket. Ungefär som när folk försöker läsa in en massa skit i Nostradamus gamla verser. Visst lämnade Da Vinci säkert små klurigheter och så i en del av sina verk, men just det här känns mer som Freuds snurriga hjärna. Med det sagt kan det ju vara en rolig övning i perception ändå. ^o^

    Sv: Tack så mycket! I år var första gången jag försökte mig på Berghs arbetsprover. Skoj att du gillade det.

    SvaraRadera
  2. Tessan: Bra vinkling där, ungefär exakt så skrev jag i uppgiften som jag skickade in. Det går att hitta precis vad som helst i vilken bild som helst om man gett sig fan på att det finns där, helt enkelt. När det gäller just den här bilden så blir man extra skeptisk direkt, eftersom man måste se målningen ur ett annat perspektiv än konstnären avsett (vrida tavlan helt enkelt) vilket ju känns ganska "konstruerat" bara det.

    SvaraRadera